tirsdag 24. mars 2009

Betalte meninger

Jeg synes verden blir litt skummel innimellom. Noen ganger får man en liten påminnelse om hvor lett du kan bytte integriteten din i en neve dollar litt for lett.

Siste påminning for min del er Twitterad ALL, et firma som formidler kontakt mellom annonsører og twitter-brukere med mange lesere. Twitter er som kjent et ganske eksplosivt fenomen, med 7 millioner treff i februar, mot en halv million for et år siden. Markedsføringspotensialet er åpenbart, men for de aller færreste er det store penger å hente på dette.

Først ut til å gjøre gode penger er i følge den brazilianske talkshow-verten Marcelo Tas, som med sine 18 000 følgere på twitter har signert kontrakt med teleoperatøren Telefónica, og sender ut regelmessige meldinger i selskapets favør (Wall Street Journal, 19.03.09). Det taler til Mr. Tas' fordel at han har valgt å ha en diskré logo på twitter-siden sin, visstnok primært for å markere at han faktisk er på kontrakt for selskapet, ikke fordi logoen i seg selv er innbringende. Det interessante her er i så fall at dette var noe han valgte selv.

Det er gammelt nytt at bloggere tjener penger på å skrive favoriserende tester og vurderinger av selskapere og merker. Jada, alt kan kjøpes, men jeg blir litt trist av det. Selvfølgelig reklamerer man for arrangementene til venner på twitter og blog, da er det klart man kan gjøre det for dem som betaler for det også. Men likevel. Om jeg synes reklamepausene er irriterende, er det i alle fall noe jeg kan forholde meg til, det er noe jeg kan oppdra barn til å lære seg til. Men at utsagn på sosiale medier som twitter, facebook og blogger kan være markedsføring? Uten at det nødvendigvis presenteres som markedsføring. Og særlig de som er populære og mange leser - ettersom de er de eneste som kan tjene noe av betydning på å selge integriteten sin.

Lenge leve praktisk innstilling til omgivelsene, ingen grunn til å fornekte, det går an å være litt vaktsom uten å bli kynisk. Men det er en forskjell på å få betalt for å ha en merkelapp på brystet, og å få betalt for å ha bestemte meninger i forum der man møtes. Det har vel alltid vært sånn, men det blir så overalt, det her. Kommer mine barn til å lære seg at transaksjonen fra sosial kapital til økonmisk kapital er helt kurant?

Kanskje er alt ved det gamle. Uansett, sosiologiforelesere som trenger eksempler på overføring fra Bourdieus' sosial kapital til økonomisk kapital trenger ikke lenger å lete etter raske og konkrete eksempler.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar