torsdag 28. mai 2009

Markedsføring gjennom politikk

Det var unødvendig å gi Irving sendetid på TV2. Det er like unødvendig å gi Coca-cola markedsføring gjennom deres innblanding. Dette er ikke en sak før TV2 eventuelt lar seg presse.

Hvis påvirkning av redaksjonell linje virkelig var målsettingen, hadde det ikke vært grunn til å informere alle andre medier. Dette er markedsføring.

Hittil har annonsemakt i norske riksmedia tilsynelatende ligget på det generelle planet, ved at noen medier gjennom generell redaksjonell linje har tiltrukket seg flere annonsører. Dagens Næringsliv er eksempel på dette. I tillegg er det eksempler på at annonsører trekker seg ut av redaksjonelle årsaker, men ikke på at man går inn i en forhandlingsprosess om redaksjonell linje, slik brusprodusenten nå ønsker. I lokalaviser har relasjonen nok vært litt mer ullen, men direkte innblanding som dette, har ikke vært akseptabelt.

Slik jeg ser det kan det være to hovedgrunner bak utspillet. Enten mener brusprodusenten at de bør ha en særlig posisjon i redaksjonelle tilbakemeldinger. Eventuelt handler dette overhodet ikke om TV2, men en anledning til å få fokus på merkevaren - et markedsføringsstunt ved å markere seg på et etisk sikkerstikk. Hvis det siste er tilfelle, har vi jo alle gått rett i fella, og problemet var ikke saken, men at det ble en sak.

Hvis det likevel er det umiddelbare som ligger bak, altså at brusprodusenten mener å ha innsigelsesrett, kan man jo leke med konspirasjonsteorier: At dette er et forsøk på å gjennom en sak der opinionen følger produsenten bane vei for en ny praksis i forholdet mellom redaksjon og annonsør. Jeg tror mer på at det finnes noen stakkars idealister med dårlig samvittighet bak colajakkeslaget, som fant dette en god anledning til å rette opp litt. Litt tilsvarende ad-busters. Men veien til helvete er brolagt med gode intensjoner. Det hele framstår i dette lyset som en maktdemonstrasjon. Om det er idealisme eller konspirasjon som ligger bak, må brusprodusenten irettesettes hvis den tror den har mer innflytelse på redaksjonen enn meg.

Denne irettesettelsen er TV2 sin jobb, og jeg spår lett match. Når nå alle medier har fått med seg stuntet, antar jeg det bunner i en pressemelding fra Coca-cola, noe som ville være en dårlig strategi hvis påvirkning virkelig var intensjonen. Derav konklusjonen: Dette er markedsføring.

---

Ok, så var det NRK som dyttet det hele i gang, noe som undergraver deler av argumentet mitt her. Men konklusjonen blir det samme: Ting å holde seg langt unna.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar